CRM systémy a 4C
V článku o histórii CRM sme spomínali, ako povojnová doba priala podnikaniu. Dopyt prevyšoval ponuku a podnikatelia mohli veselo produkovať. Písali sme tiež o tom, ako bol biznis orientovaný na produkt a nie zákazníka. Stačilo vyrobiť a produkt alebo služba sa jednoducho predávala. Toto obdobie sa odrazilo aj v myšlienkach viacerých ekonomických mysliteľov. Jedným z nich bol profesor McCarthy. Ten v roku 1960 definoval 4 piliere marketingového mixu: produkt, distribúciu, cenu a marketingovú komunikáciu.
Od tohto okamihu uplynulo niekoľko desaťročí, počas ktorých sa svet podnikania zmenil. Stúpla konkurencia a s odbytom produktov a služieb to už nebolo také jednoduché. Nová doba opäť ovplyvnila ekonomických teoretikov. V roku 1990 ďalší profesor Lauterborn upravil pôvodné 4 piliere na nové, 4C: Customer Value, Communication, Convenience, Cost.
Nové 4C
Customer (zákazník) prvým z pilierov 4C je zákazník, ktorého potreby je nutné zistiť. Podľa týchto informácií je následne potrebné upraviť produkt alebo službu. Martin Zikmund píše, že sa v skutočnosti jedná o praktickú interpretáciu poučky o tom, že zákazník, ktorý príde do obchodu si nechce kúpiť vŕtačku, ale chce vyvŕtať dieru.
Communication (komunikácia) — druhý pilier 4C predstavuje komunikácia. Tá vychádza zo situácie, kedy reklama ako taká prestáva byť účinnou. Jednoduchšou cestou ako získať či udržať zákazníka je prostredníctvom vzájomnej komunikácie. Tento jav ešte viac umocňujú sociálne siete, kde sa komunikácia s klientom stala prakticky životne dôležitou.
Cost — Tretím pilierom 4C je cena. Nie je to len hodnota, ktorú zaplatí zákazník za tovar. Zahŕňa v sebe celkové náklady na vlastníctvo. Príkladom môže byť auto, pri ktorom nehľadíme len na nákupnú cenu, ale celkové náklady na pohonné hmoty, údržbu a podobne.
Convenience — Posledným pilierom 4C je to, čo môžeme preložiť ako komfort alebo distribúcia. Na celkový dojem z nákupu vplyýva aj miesto, kde zákazník nakupuje. Ak je to nejaký ošarpaný obchod s nepríjemnou obsluhou, môžete si byť istí, že tam znovu nakupovať nebude. Rovnaké správanie bude nasledovať aj pri neprehľadnom e-shope, kde sa klient len ťažko vyzná.
Súčasťou moderného spôsobu podpory predaja sú aj softvérové CRM systémy — o tých si však napíšeme v ďalšom článku.
25. januára 2017
Možno sa to stalo aj vám. Čítate odborný článok v časopise alebo dobrú knihu a zrazu narazíte v texte na skratka CRM. Chcete vedieť čo CRM znamená a aký môže mať význam pre vaše podnikanie?
Dobrý CRM systém má množstvo rôznych vlastností a aplikácií. Niektorý sa vďaka tomu hodí skôr pre menšie firmy, iný zas len pre veľké. Je však niekoľko vlastností, ktoré musí mať každý CRM systém. V tomto článku vám pomôžeme ľahšie si vybrať spomedzi širokej ponuky CRM softvérov.
Ako zvýšiť zisk firmy využitím CRM systému
Ako zvýšiť zisk firmy? To je otázka, nad ktorou sa zamýšľa nejeden podnikateľ. Možností ako dosiahnuť tento cieľ je niekoľko. Jedným z nich je nasadenie CRM systému.
Ak ste doteraz čítali naše články, zväčša sme o CRM rozprávali iba abstraktne. V poučkách sa však človek ľahko stratí. Preto sme pre vás pripravili prípadovú štúdiu na tému využitie CRM. Ukážeme si, ako ho využívajú jednotliví zamestnanci a ako konkrétnej firme šetrí čas.
Potrebujete CRM, no nechcete mať výdavky navyše? Potom logicky hľadáte CRM zadarmo. Ponuka CRM systémov je dnes pomerne široká. Jednotlivé riešenia sa od seba odlišujú viac alebo menej. V tomto článku sa pozrieme na zoznam najlepších zahraničných CRM systémov zadarmo.
Publikujte na CRM.sk
Portál CRM.sk prináša novinky a tipy zo sveta obchodu a predaja. Ak máte zaujímavé informácie, ktoré chcete na našom portáli zverejniť, kontaktujte nás.